Metoda Suzuki

Shinichi Suzuki

Shinichi Suzuki (1898 - 1998) był japońskim skrzypkiem, filozofem, nauczycielem i humanistą. W swojej pedagogice oparł się na założeniu, że: „Zdolności muzyczne nie są wrodzone, lecz można je rozwijać. Każde dziecko prawidłowo uczone może rozwinąć zdolności muzyczne w taki sam sposób, w jaki rozwija się językowo. Potencjał dzieci jest w tym zakresie praktycznie nieograniczony.” Jego koncepcje kształcenia i metody pracy z dziećmi wywarły bardzo głęboki wpływ na edukację muzyczną w Japonii i wielu miejscach świata.
suzuki-quote

Potrzeba zmian

"Skąd wszystkie dzieci biorą cudowną umiejętność przyswojenia sobie bez trudu języka ojczystego? W tym leży sekret kształcenia ludzkich zdolności. Szkoły instruują i ćwiczą najlepiej jak potrafią, ale bez specjalnych efektów. A zatem ich metoda kształcenia nie jest prawidłowa. Moje trzydziestoletnie doświadczenie wyraźnie na to wskazuje. W szkole kładzie się nacisk na informacje i wskazówki postępowania, nikt nie zajmuje się rozwojem osobowości dziecka. Nie badano, jak nabywa ono uzdolnienia. Słowo „Edukacja” (z łac. educo) implikuje dwa pojęcia: wychowanie i nauczanie. W edukacji szkolnej nacisk położony jest na nauczanie rozumiane jako instrukcje postępowania, natomiast zapomina się o wychowaniu."

Muzyka a wychowanie

"Chcę tylko wychować ich na dobrych obywateli. Jeśli dziecko od dnia narodzin słyszy piękną muzykę, a później uczy się grać, będzie wrażliwe, zdyscyplinowane i wytrzymałe. I będzie miało piękną duszę”.

Metoda języka ojczystego

Obserwując małych Japończyków - jak sam wspomina - w pewnym momencie zdał sobie sprawę z bardzo oczywistego faktu, że dzieci wszystkich narodowości bez trudu uczą się mówienia w języku ojczystym. Zanurzone w środowisku dorosłych posługujących się danym językiem przez codzienne "zanurzenie" w nim, słuchanie i naśladowanie dorosłych, wszystkie bez wyjątku opanowują dowolnie trudny i złożony język. Zaczął więc rozwijać metodę uczenia gry na skrzypcach zainspirowaną sposobem, w jaki dzieci uczą się mówić i nazwał ją Metodą Języka Ojczystego.

Karmieni Miłością

Shinichi Suzuki jako pierwszy dostrzegł fundamentalne znaczenie atmosfery w jakiej odbywa się edukacja. Swoją książkę zatytułował "Nurtured by Love " - "Karmieni Miłością" ukazując w niej, że dzieci chłoną wszystko to, czym je otaczamy, a więc środowisko wzrostu ma zasadniczy wpływ na to, kim dziecko stanie się w przyszłości.

Każde dziecko ma talent

"Chcę (mam nadzieję, że potrafię) zrewolucjonizować edukację: zamiast przekazywać instrukcje, pragnę edukować w prawdziwym znaczeniu tego słowa, czyli wydobywać i rozwijać możliwości, dążąc do pełnego rozwoju osobowości dziecka. Dlatego wszystkie siły poświęcam propagowaniu kształcenia talentu. To, kim dziecko zostanie w przyszłości, zależy od tego jak je będziemy kształcili. Modlę się gorąco, żeby wszystkie dzieci na świecie zostały wspaniałymi, szczęśliwymi ludźmi o nieprzeciętnych uzdolnieniach! Skierowałem całą energię na ten cel, bo jestem przekonany, że wszystkie dzieci w chwili urodzenia mają jednakowy potencjał."

Kim się stanę?

Celem edukacji dla Suzukiego nie jest samo opanowywanie kolejnych umiejętności, ale to jakim człowiekiem stanie się dziecko w wyniku procesu kształcenia. Krzewił wśród swoich uczniów systematyczność, wytrwałość, cierpliwość, ale także łagodność, szacunek i akceptację indywidualnego tempa uczenia się .

Jak trenować?

„… Opanuj jedną umiejętność, a potem ćwicz ją i szlifuj codziennie przez, powiedzmy, trzy miesiące. Jeżeli uczysz się grać na instrumencie, słuchaj w tym czasie bez przerwy nagrań najlepszych wykonawców”.

Edukacja kompleksowa

W swojej działalności pedagogicznej zajął się także szerzej pojętym kształceniem ogólnym, tworząc przedszkole, którego celem była wszechstronna edukacja, obejmująca oprócz sfery muzycznej także umiejętności matematyczne, plastyczne, literackie.

Czy jest sens oceniania?

"Nawet w szkołach podstawowych dzieci bywają przede wszystkim informowane o faktach, a następnie się sprawdza, ile udało im się zapamiętać. Testy są podstawą do stawiania wyroków: 'To dziecko jest wybitnie uzdolnione, to dziecko potrzebuje wsparcia, to dziecko urodziło się mało zdolne.' Testy zdecydowanie nie wystarczają do oceny. Mogą tylko wykazać, ile dziecko zrozumiało albo czy w ogóle cokolwiek zrozumiało. Na ich podstawie potrafimy określić, których pytań dziecko nie rozumie i z którymi zadaniami sobie nie radzi. Lecz wobec powyższego wyniki testów powinny raczej służyć do oceny efektywności nauczyciela, a nie zdolności ucznia. We współczesnych szkołach jednak uczniów ocenia się na podstawie testów.
Nie po to jednak wysyła się dziecko do szkoły podstawowej, aby wydano mu świadectwo lepszego lub gorszego uporania się ze sprawdzianami. Niestety, najczęściej szkoły stawiają sobie za cel wyłącznie ocenę dzieci – najważniejszy jest stopień. Uważam to za poroniony pomysł."

Metoda Suzuki na świecie

Począwszy lat 50-tych XX w. metoda Suzuki zaczęła podbijać stopniowo cały świat. Początkowo ośrodki Suzuki zaczęły powstawać w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1972 r. utworzone zostało amerykańskie stowarzyszenie Suzuki (SAA). Obecnie na całym świecie istnieją stowarzyszenia metody Suzuki:
TERI - Japonia
ARSA - Azja
PPSA - Australia, Nowa Zelandia
ESA - Europa, Bliski Wschód i Afryka
SAA - Ameryki Północna i Południowa

Organizacją nadrzędną i skupiającą wszystkie stowarzyszenia regionalne jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Suzuki (ISA).

W Polsce za certyfikację nauczycieli Metody Suzuki odpowiada Stowarzyszenie Centrum Edukacji Suzuki (CES).